Podul lui Traian construit de architect intre primavara anului 103 si primavera anului 105. Pe Dunarea de Jos la est de Portile de Fier a fost construit podul lui Traian construit de acest architect. Acest pod a fost construit in orasul Drobeta Turnu Severin.
Scopul construcției a fost de a facilita transportul trupelor romane conduse de Traian. A mai fost facut si pentru a duce proviziile necesare celei de-a doua campanii militare. Aceasta campanie militara a lui Traian era de cucerire a teritoriului Daciei condus de Decebal.
Acest pod construit peste Dunare avea o arhitectura cel puțin pentru antichitate.Acesta demonstreaza importanta strategic ape care imparatul Traian a dat-o constructiei.
Podul lui Traian construit
Pentru constructia acestui pod s-a folosit o suprastructură din lemn fixată pe douăzeci de stâlpi din piatră . Aceasta structura avea o formă paralelipipedică ,la cele două capete, sudic și Nordic.
Pe Columna lui Traian putem distinge o imagine stilizată a podului cu mai puțini piloni. Aici apare in toata splendoarea de recunoașterea tehnicii de îmbinare a lemnului și pietrei.
Locul unde Podul lui Traian construit a fost ales de arhitectul Apolodor din Damasc în avalul Severinului . Acest pod a fost facut pe o incarcatura masiva de pietre si de stanci . Acestia erau din trecătoarea dintre Carpați și Balcani,fiind un fundament extrem de stabil pentru susținerea construcției.
Acest pod măsura 1135 de metri lungime, legând castrul Pontes de pe malul sudic de castrul Drobeta, pe malul nordic. Aceasta din urmă devenise posesiune romană după primul război dacic (101-102 d.C).
Se spune ca podul avea aproximativ 18 m înălțime și 12 m lățime, cât să permită trecerea, a unei legiuni cavaliere în marș. La cele două capete ale Podului, sudic(Pontes) și nordic (Drobeta), au fost construite arcuri de triumf.
Pentru a putea pune bazele pilaștrilor romanii au deviat parțial cursul Dunării. Ei folosind albia unui afluent sudic care poate fi văzut încă și azi, în Serbia, la est de orașul Cladova. Astfel primii 10-12 piloni au fost ridicați pe uscat.
Pentru construcția celorlalți s-au folosit cofraje din bârne de stejar cimentate și sisteme de pompe. Dio Cassius consideră că Împăratul Hadrianus(117-138) este responsabil de distrugerea parțială a podului.
Aceasta a fost facuta pentru a proteja sudul Dunării de invazia triburilor roxolane și iazyge. Abandonul și distrugerea totală a podului sunt însă legate de abandonarea definitivă a Daciei (275 d.C).
Pilonii podului lui Traian
În timpul Renașterii a fost un interes maret pentru operele de geniu ale Antichității. Pentru a afla compozitia cimentului folosit la pilonii podului s-au facut multe interventii. Regale I al Frantei ia cerut lui Soliman Magnificul sa demoleze un pilon al podului.
Ruinele podului au fost studiate amănunțit în perioada modernă în 1689 . Aceasta a fost facuta de către ofițerul de geniu austriacul Luigi Ferdinando.Acesta dorea construirea unui alt pod alături de rămășițele podului lui Traian.
Podului lui Traian construit a fost o constructie foarte rezistentă. Cele 20 de picioare ale acestuia rămânând intacte peste optsprezece secole. Distrugerea stâlpilor a continuat, în 1932 rămânând încă 16 stâlpi. In 1982, arheologii au mai găsit 12 stâlpi, iar astăzi se mai văd primul şi ultimul stâlp pe malurile Dunării.
Podul lui Traian construit este monument istoric
Podul lui Traian construit de peste „bătrânul” fluviu european este acum considerat un adevarat este monument istoric. El face parte acum din Patrimoniul Cultural Naţional. In present se afla în subordinea Ministerului Culturii şi Cultelor.